Cultura i valors ètics: Smallfoot

Posted: sábado, 8 de junio de 2019 by Contacto in Etiquetas: , ,
0

Título: Smallfoot
Título original: Smallfoot
Dirección: Glenn Ficarra
País: Estados Unidos
Año: 2018
Duración: 96 min.
Género: Animación
Reparto: Channing Tatum, Zendaya, Gina Rodriguez, Ryan Potter
Distribuidora: Warner Bros. Pictures de España
Productora: Warner Bros., Warner Bros. Animation, Warner Animation Group
Dirección: Glenn Ficarra
Guión: Glenn Ficarra, John Requa
Presupuesto: $80 000 000​
Historia: Sergio Pablos


ACTIVITATS


1. Connecta les següents idees:

PersonaTGe
SignificaT

1)       Migo (protagonista)                   

       a) Conceptes pactats. Dogma protector.

2)       Meechee

       b) “Ama de claus”. Motiu y suport per a alliberament.

3)       Societat evidencial Smallfoot (SES)

       c) Consciència de la massa.

4)       Dorgle (pare de Migo)

       d) Grup d’alliberament “a-normal” expulsat de l’estatus quo.

5)       Màquina- núvols

       e) Consciència/saviesa mitològica antiga que aprèn.

6)       Stonekeeper (el guardià)

       f) Filòsof.

7)       Percy

       g) Fronteres – divisió.

8)       Muntanya - núvols

       h) Guardià del llindar, protector.

9)       Població

       i) Estudiant amb dilemes ètics, imbuït de l’esperit del seu temps.

10)   Pedres

       j) Creació d’il·lusió (vel de maia).

11)   Brenda

       k) Consciència kantiana de Percy, moral autònoma y coherent.
 
2. A l’inici de la pel·lícula trobem una relació entre felicitat, veritat escrita a les pedres –lleis - i intèrpret de les lleis (guardià).

  • Creus que és una relació aplicable avui dia? N’hi ha res semblant? Per què?
  • Trobes alguna relació possible entre les lleis escrites, el teu institut i el professorat? En quin sentit sí i en quin sentit no?

3. L’inici de la pel·lícula està ple de mites: sobre la creació del món i el sosteniment del món, per exemple. Tradicionalment s’ha associat el naixement de la filosofia i la ciència amb el pas del mite al logos (significa paraula o llenguatge, però també raonament i argumentació).

  • En aquest sentit la ciència es caracteritza per tenir en compte l’observació i la cerca de la causa i l’efecte que trobem regularment a la naturalesa. Ara bé, ens és suficient només la inducció per arribar a lleis universals sobre el comportament de la naturalesa? En concret, si jo observo que sempre que es dóna A (tocar el gong) posteriorment succeeix B (surt el Sol) vol dir que A és la causa de B? Com podries saber si t’equivoques?
  • OPTATIU: La SEC – Societat evidencial del Smallfoot – busca proves per confirmar la seva teoria. Com podem saber si una observació és una bona prova? Què és la falsació?

Una faula científica
Per a exemplificar el problema de la inducció, el filòsof i matemàtic Bertrand Russell va proposar la faula del gall dindi inductivista. Russell explica que van portar un gall dindi a una granja i que el primer dia li van donar menjar a les 9 del matí. «Com a bon inductivista», explica Russell, el gall dindi encara no va voler «extreure cap conclusió» d'aquesta primera observació. Posteriorment, va poder prendre nota que l'alimentaven cada dia a les 9 del matí i sota tot tipus de circumstàncies diferents, qualsevol dia de la setmana i en «dies freds o calorosos». Després d’una gran quantitat d’observacions, finalment es va animar a realitzar la següent inferència inductiva amb la creença que no podia contenir cap error: «Sempre m’alimenten a les 9 del matí». Russell conclou: «Tanmateix, aquest mateix matí, el de la nit de Nadal, en lloc de donar-li menjar li han tallat el coll».


4. Stonekeeper (el guardià) exilia Migo perquè entri en raó, és a dir, perquè accepti les veritat establertes per la comunitat encara que vagi en contra d’allò que Migo ha vist.
  • a) Segons Nietzsche la veritat es converteix en un mer conjunt de generalitzacions, il·lusions, que l’ús i el costum han anat imposant. Fins i tot arriba a dir que “la veritat és aquella classe d’error sense el qual una determinada espècie d’éssers vius no podria viure”. Quina relació trobes amb la pel·lícula? Què en penses?
  • b)  A partir de Nietzsche podem pensar també que les paraules han estat sempre inventades per les classes superiors; no indiquen un significat, sinó que imposen una interpretació. Et sembla important, per exemple, escollir entre els conceptes de violència domèstica, de gènere o masclista? Quina implicació/efectes tenen cadascú d'aquests termes? 
  • c)  Els bojos o els anormals mai tenen la raó, cap sentit? Sabeu què va passar amb Galileu en el seu temps?
  • d) Tal com afirma el guardià, la veritat i la mentida depèn de l’ull amb el que es mira?  Per exemple la pel·lícula parla de peus petits (Smallfoot), s’escolten grunyits quan els Yetis parlen, etc. Què en penseu? Posa algun exemple per justificar la teva resposta en relació a l’afirmació del guardià.

5. Algunes frases de Meechee a Migo són:
  •  "La pregunta conduce al conocimiento, y el conocimiento es poder."
  • "No es tirar las viejas ideas, sino encontrar otras nuevas."
  • "La Vida ofrece más de lo que crees."
  • "Hay más belleza que no ves."
  • "Hay misterios en cada rincón... explora, sube al cielo... busca la verdad."
Meechee sembla que promou el discerniment, el qüestionament, l’aprenentatge i l’actuació. En el fons promou DESPERTAR-SE!
  • a)  Creus que "despertar-se" implica el qüestionament de les idees i de les normes acceptades socialment? Per què?
  • b)  El coneixement és poder, afirma la pel·lícula, la qüestió és què fas amb ell? Estàs d’acord amb les dues afirmacions? Per què?

6. Hi ha dilemes diversos al llarg de la pel·lícula. Des de més individuals –ètics- a més comunitaris – polítics-, podríem dir. Tots plantegen la relació entre mitjans i fins i la seva legitimitat. Podem actuar immoralment per aconseguir un fi bo? El fi justifica els mitjans?
  • a)  Percy amb bon ideals de joventut, està molt preocupat per la seva imatge pública, la popularitat “l’esclavitza”, i també per guanyar diners. L’objectiu és recuperar els seus principis, la seva integritat, més endavant. Però Brenda no ho veu clar, com si fos la veu de la consciència de Percy es pregunta si és legítim el que fa. Per què?
  • b)  El guardià en el fons busca la protecció de l’aldea, el que és millor per tothom: les lleis – normes - tenen una història i estan fetes per protegir-nos-en. Per tant, estan fetes per responsabilitat, segons el guardià. És legítim mentir per salvar al poble? El guardià afirma que el control d’informació pot evitar l’exterminació i que protegir la mentida és protegir la vida. Es tracta, doncs, d’una mentirà piadosa. Quina diferència hi ha entre una mentida piadosa i una “pura” mentida”. Què hauries fet tu? Coneixes algun exemple?

7. “Si hi ha alguna cosa més forta que la por és la curiositat”.
  • a)     N’estàs d’acord? Per què?
  • b)     No obstant això, la pedra 15 diu que “En la ignorància està la felicitat”. Segons Migo, això és veritat o almenys ho era. Per això vol colpejar-se el cap fins a no sentir. ¿Qui és més feliç amb les mateixes circumstàncies material (és a dir, mateixos diners, nombre de bons amics, etc.) la persona ignorant o la sàvia? Justifica tan bé com puguis la teva resposta.

8. OPTATIVA: Durant tota la pel·lícula hi ha una referència al mite de la caverna de Plató. Els núvols en realitat és vapor manipulat i la veritat està fora. Només amb esforç es pot trobar la veritat i governar millor. I això implica la dialèctica, l’art del diàleg per arribar a la veritat. A més a més, el filòsof, té l’obligació moral de tornar a la ciutat i despertar tothom.
  • a)     Series capaç de relacionar cada part del mite amb la pel·lícula? I amb fets actuals?


 9. “Ellos creen que los monstruos somos nosotros”.
  • a)  Creus que aquesta interpretació es dóna també entre distintes cultures o països? Podries posar algun exemple que ajudi a justificar la teva resposta?
  • b)   Moltes vegades encara que no estem segurs si els altres són monstres, “no podem quedar-nos per comprovar-lo...” Què creus que es pot fer davant d’això?

Activitats elaborades per Damián Cerezuela Frías (tenint present les competències i continguts claus actuals de l'Àmbit de cultura i valors ètics). 
 


0 comentarios:

CC

Creative Commons License Los contenidos textuales originales de Cinerosos han sido licenciados bajo una Creative Commons Reconocimiento-No comercial-Sin obras derivadas 3.0 España License. Para negociar permisos de reproducción más allá de esta licencia contacta con cinerosos@gmail.com.

blogspot hit counter